Jakarta - MHD a doprava

Park okolo pamätníka Monas

Hoci sa verejná doprava v Jakarte rýchlo rozvíja vďaka výstavbe dvoch liniek metra, je stále pomerne komplikovaná a neprehľadná.

Napriek tomu je pre turistov na niektoré miesta pohodlná a predovšetkým je verejná doprava veľmi lacná a bezpečná.

Najvyužívanejšími a najpohodlnejšími spôsobmi dopravy sú mobilné aplikácie Grab a Gojek.

10 najlepších hotelov v Jakarte

Verejná doprava

V Jakarte fungujú na prepravu po meste vlaky, metro, ľahká železnica LRT (čo je vlastne len nadzemné metro), expresné autobusy BRT, bežné autobusy a minibusy.

Autobusy a minibusy sú zahrnuté do systému TransJakarta.

Skvelé je, že na všetky druhy dopravy môžete používať rovnaké elektronické dopravné karty. Niektoré z nich navyše platia aj v iných mestách Indonézie.

Cestovné - karta JakLingko a ďalšie

Pri cestovaní akýmkoľvek druhom verejnej dopravy v Jakarte , si musíte kúpiť elektronickú kartu, na ktorú si môžete nabiť zvolenú sumu.

Tá sa postupne spoplatňuje podľa toho, koľko jazdíte. Nevyužitý kredit nie je možné vrátiť.

Kartu môžete zaplatiť a dobiť hotovosťou, ale samotné cestovné sa vždy odpočítava len z karty a v Jakarte neexistujú tradičné papierové lístky.

Karty vydávané na predajných miestach v Jakarte sa súhrnne označujú ako JakLingko, vždy ich však vydáva banka a v praxi sa môžete stretnúť s týmito formami kariet:

  • JakLingko - platné len v Jakarte a okolí
    • zakúpené v automatoch na autobusových a prímestských vlakových staniciach TransJakarta
    • Cena 30 000 idr, z toho 20 000 idr je cena samotnej karty a 10 000 idr je minimálny kredit použiteľný na cestovné
  • BNI Tapcash - Platí aj v iných indonézskych mestách (napr. Yogyakarta, Bandung, Medan, Surabaya)
    • Zakúpenie v pokladni na letiskových železničných staniciach (len stanice Manggarai a Sudirman/BNI City) alebo v minimarketoch Indomaret a Alfa Mart/Alfa Express
    • Cena 40 000 idr, z toho 20 000 idr je cena samotnej karty a 10 000 idr je minimálny kredit použiteľný na cestovné
  • E-money Mandiri - platí aj v iných indonézskych mestách (napr. Yogyakarta, Bandung, Medan, Surabaya)
    • Zakúpenie v pokladni na letiskových železničných staniciach (len stanice Manggarai a Sudirman/BNI City) alebo v minimarketoch Indomaret a Alfa Mart/Alfa Express
    • Cena 40 000 idr, z toho 20 000 idr je cena samotnej karty a 10 000 idr je minimálny kredit použiteľný na cestovné
  • BRIZZI - platí aj v iných indonézskych mestách (napr. Yogyakarta, Bandung, Medan, Surabaya)
    • Nákup v minimarketoch Indomaret a Alfa Mart / Alfa Express
    • Cena 40 000 idr, z toho 20 000 idr je cena samotnej karty a 10 000 idr je minimálny kredit použiteľný na cestovné
  • BCA Flazz - platnosť v iných indonézskych mestách (napr. Yogyakarta, Bandung, Medan, Surabaya)
    • Nákup v minimarketoch Indomaret a Alfa Mart / Alfa Express
    • Cena 40 000 idr, z toho 20 000 idr je cena samotnej karty a 10 000 idr je minimálny kredit použiteľný na cestovné

Ako dobiť kredit na karte?

Kartu JakLingko si môžete dobiť vo všetkých automatoch na vlakových a autobusových staniciach TransJakarta. Platiť môžete len kartou.

Ostatné karty (E-money, BNI Tapcash, BRIZZI, BCA Flazz) môžete dobíjať len v minimarketoch Alfa Mart a Indomaret, ktoré sú však doslova na každom rohu. V tomto prípade môžete platiť hotovosťou aj kartou.

Tieto karty si môžete dobiť v ktoromkoľvek meste v Indonézii, nielen v Jakarte.

Autobusy TransJakarta

Hlavnou formou dopravy zatiaľ zostávajú autobusy, z ktorých niektoré premávajú po špeciálnych koridoroch oddelených od áut. Metro a prímestské vlaky zatiaľ neobsluhujú všetky turistické atrakcie.

TransJakarta má tri typy autobusových liniek.

Cena lístka na všetky linky (BRT, bežné autobusy a minibusy) je rovnaká - 3 500 idr za jednu jazdu.

Ak prestúpite medzi dvoma linkami BRT a neopustíte stanicu (t. j. neprejdete cez turniket), zaplatíte cenu 3 500 rupií len raz. Ak však prestupujete medzi stanicami alebo medzi jednotlivými typmi autobusov, vždy budete musieť zaplatiť znova.

Prevádzková doba väčšiny liniek je približne od 5:00 do 22:00.

BRT

Rýchla autobusová doprava sa čiastočne vyhýba dopravným zápcham, autobusy sa však nevyhnú státiu na semaforoch na križovatkách.

LinkyBRT obsluhujú veľké modro-biele autobusy a ich zastávky sú prístupné len cez turnikety. Pri vstupe a výstupe zo stanice priložíte k turniketu elektronickú kartu.

Pre turistov sú najužitočnejšie tieto koridory:

  • Trasa 1 - spája staré mesto Kota Tua s pamätníkom Monas a potom na juh smerom k bloku M.
  • Trasa 2, 2A, 5C - spája Senen Sentral s Monas Monument na železničnú stanicu Gambir
  • Trasa 5, 5D - vedie z východnej časti centra (Senen Sentral, Pasar Baru) do zábavného parku Ancol
  • Trasy 6A, 6B - vedú do zoologickej záhrady Ragunan

Autobusy na hlavných koridoroch premávajú veľmi často, v priemere každých 5 - 10 minút, ale napríklad linky 1 alebo 6 premávajú približne každé 2 minúty.

Niektoré autobusy bývajú preplnené, ale zvyčajne stačí počkať na ďalší autobus, ktorý bude podstatne prázdnejší.

Cestovanie autobusmi BRT je bezpečné, hoci sa odporúča mať batoh alebo kabelku po ruke (nie na chrbte), pretože sa môžu vyskytnúť vreckári.

Niektoré autobusy majú prednú časť vyhradenú len pre ženy!

Autobusy BRT sú zakreslené na dopravnej mape TransJakarta spolu s vlakmi a metrom.

Bežné autobusy

Ako doplnok miestnej dopravy na kratšie vzdialenosti jazdia oranžovo-biele autobusy po bežných uliciach popri autách, pričom ich zastávky sú na okrajoch ulice na chodníku.

Neexistuje však žiadna mapa trás týchto autobusov, ale zastávky a číslo trasy sú uvedené napríklad na Google Maps.

Aplikácia Moovit často nesprávne zobrazuje mapy trás týchto liniek.

Po nástupe priložte elektronickú kartu k čítačke na strane vodiča. Trochu nelogicky musíte kartu priložiť aj pri vystupovaní z autobusu (cena 3 500 idr je jednotná za 1 jazdu bez ohľadu na prejdenú vzdialenosť).

Čítačka kariet sa nachádza len pri dverách vodiča a nie pri druhých dverách, takže pri vystupovaní musíte použiť aj prvé dvere.

Minibusy (angkot)

Malé mikrobusy v Indonézii, známe ako "angkot", bývali mimoriadne populárnym a zároveň veľmi mätúcim spôsobom dopravy, najmä na predmestiach Jakarty.

Došlo však ku konsolidácii do systému TransJakarta a teraz majú všetky mikrobusy číslo linky (vždy s písmenami "JAK", napríklad JAK89) a pevné trasy.

Zastávky týchto liniek nájdete aj na Google Maps.

Pri nastupovaní a vystupovaní je potrebné priložiť elektronickú kartu k čítačke cestovných lístkov.

Prímestské vlaky

Prímestské vlaky sú hlavnou železničnou sieťou a slúžia na pohyb po meste. Prevádzkový čas vlakov je približne od 5:00 do 22:00, pričom niektoré spoje na linkách B a C premávajú do 23:00.

Ceny sa vypočítavajú trochu inak ako v prípade autobusov a vždy závisia od prejdenej vzdialenosti. Ceny cestovného sú však veľmi nízke.

  • 3 000 idr - Cena kdekoľvek v rámci Jakarty, napríklad z centra mesta do starého mesta Kota Tua
  • na 6 000 idr - najvyššia cena do najvzdialenejších destinácií

Pri vstupe a výstupe z nástupišťa vždy prechádzate cez turniket s priloženou elektronickou dopravnou kartou.

Prípadne si môžete kartu kúpiť na všetkých železničných staniciach.

V Jakarte môžete využiť nasledujúce vlakové linky.

  • A (Airport Rail Link) - Linka premáva z centra Jakarty na letisko CGKAirporta má špeciálne cestovné 70 000 idr, ktoré sa nedá zaplatiť elektronickou kartou. Musíte si kúpiť bežný papierový lístok v automate na lístky.
    • Frekvencia 30 minút
  • B - frekventovaná linka spájajúca stanicu Jakarta Kota (staré mesto Kota Tua) s centrom mesta (stanica Juanda - mešita a katedrála) a ďalej na juh do Bogoru
    • Frekvencia 8-15 minút
  • C - častá linka spájajúca Cikarang a Bekasi s centrom mesta, kde vlak jazdí po širokej okružnej trase okolo centra
    • Frekvencia 8-15 minút
  • TP - krátka linka premávajúca zo stanice Jakarta Kota (staré mesto Kota Tua) cez zábavný park Ancol do prístaviska Tanjung Priok
    • Frekvencia 30 minút
  • T - premáva zo stanice Duri na západnom okraji centra mesta do Tangerangu a je málo využívaná turistami
  • R - premáva zo stanice Tanah Abang do mesta Rangkasbitung, kde sa prímestská linka LM spája s mestom Merak (trajekty na ostrov Sumatra)
    • Frekvencia linky R približne 15-30 minút
    • Frekvencia linky LM približne 6-krát denne

Oficiálna webová stránka prímestskej železnice: commuterline.id. Na tejto webovej stránke však chýba niekoľko liniek v cestovných poriadkoch, hoci sú bežne v prevádzke.

Časy odchodov však presne zobrazujú Mapy Google po kliknutí na ikonu konkrétnej stanice.

Metro MRT + nadzemná LRT

Bežná sieť metra má zatiaľ len 3 linky.

  • MRT - klasické metro má zatiaľ len červenú linku, vedie čiastočne pod zemou (v centre) a mimo centra nad zemou
    • Dukuh Atas (prestup na stanicu BNI City/Sudirman) - blok M - Lebak Bulus
  • LRT - nadzemné metro rozdelené na dve linky
    • Zelená linka "BK" - vedie zo stanice Dukuh Atas cez stanice Cikoko, Cawang a Halim (prestup na vysokorýchlostnú železnicu) do stanice Jati Mulya
    • Modrá linka "CB" - premáva zo stanice Dukuh Atas cez stanice Cikoko, Cawang a TMII (prestup na rýchlodráhu) do stanice Haryamukti

Frekvencia všetkých liniek je približne 8 minút a prevádzkové hodiny sú od 5:00 do 22:30.

Cestovné je v porovnaní s ostatnými druhmi dopravy pomerne vysoké a vypočítava sa podľa prejdenej vzdialenosti.

V prípade MRT sa cestovné pohybuje od 5 000 idr do 13 000 idr.

Na linkách LRT je cestovné 5 000 idr za prvých 23 km a 700 idr za každý ďalší 1 km.

Grab / Gojek

Pre turistov sú taxíky prostredníctvom mobilných aplikácií Grab alebo Gojek najprehľadnejším a najpohodlnejším spôsobom dopravy.

Vždy sa oplatí porovnať ceny na oboch platformách, pretože sa môžu líšiť o desiatky percent.

Na výber máte medzi autami a výrazne lacnejšími motorkami, ale z hľadiska bezpečnosti, nedýchateľných výparov a celkového komfortu sú autá, takmer vždy klimatizované, najlepším spôsobom dopravy aj napriek všadeprítomným dopravným zápcham.

Bežné ceny za jazdu v rámci Jakarty (napríklad z centra do starého mesta Kota Tua) sa pohybujú okolo 30 000 idr.

V porovnaní s bežnými taxíkmi je to značná úspora, navyše môžete sledovať polohu auta v aplikácii v okamihu jeho príchodu a zavolať mu alebo poslať SMS, ak sa stratí a pôjde nesprávnym smerom, čo sa stáva veľmi často.

Platba mýta

Diaľničná sieť v Jakarte je rozdelená na spoplatnené cesty a bezplatné ulice.

Vodič sa vás často opýta, či chcete ísť po "spoplatnenej ceste" alebo nie, keď budete cestovať ďalej z centra. Vždy odporúčame súhlasiť, pretože si môžete ušetriť až 30 minút jazdy.

Mýto zvyčajne stojí 10 000 idr a aplikácia ho automaticky zahrnie do konečnej ceny účtovanej na vašej karte. Neplaťte vodičovi žiadnu hotovosť.

Bežné taxíky

Taxíky v Jakarte prevádzkuje niekoľko spoločností, z ktorých najväčšia je Bluebird.

Ich svetlomodré alebo sivé taxíky stretnete na každom rohu a môžete ich označiť jednoduchým mávnutím.

Taxíky v Jakarte musia jazdiť podľa taxametra. Prípadné mýto nie je zahrnuté v taxametri a platí sa navyše k cestovnému.

Taxikári prijímajú len platby v hotovosti a ceny sú zvyčajne o 15 až 20 % vyššie ako v mobilných aplikáciách Grab/Gojek.

Pešo

Jakarta je jedným z najhorších veľkomiest na svete, pokiaľ ide o chôdzu.

V rámci centra mesta sú síce pozdĺž ulíc chodníky, ale chodci nemajú na prechodoch prednosť pred autami a križovatky so semaformi znepríjemňujú život veľmi dlhými intervalmi.

Aj na semaforoch musíte byť mimoriadne opatrní, pretože najmä motorky bežne jazdia na červenú.

Tento článok môže obsahovať partnerské odkazy, z ktorých môže naša redakcia získať provízie, ak kliknete na odkaz. Pozrite si našu stránku s reklamnými pravidlami.

Zostali nejaké otázky?

Ak máte akékoľvek otázky alebo pripomienky k článku...

0 komentáre

Prihláste sa do služby Cestee

... celosvetovej komunity cestovateľov

Ešte nemáte cestovný účet? Zaregistrujte sa