Paríž - metro

Paríž

Najlepším a najpoužívanejším dopravným prostriedkom je parížske metro. Existujú 2 druhy železničnej dopravy: klasické metro a vlaky RER a Transilien, ktoré sa používajú najmä na dopravu mimo mesta alebo na rýchle spojenie po centre.

Rezervujte si hotel v blízkosti stanice metra

Lístky na metro a RER

V Paríži je k dispozícii veľké množstvo cestovných lístkov, ktoré sú podrobne opísané v kapitole Doprava.

Mesto je rozdelené na zóny, ktoré určujú denné a viacdňové lístky.

  • Celodenné - platia vždy len v daný kalendárny deň a nie 24 hodín
    • Navigo découverté, zóny 1-2 za 8,65 eur
    • Navigo découverté, zóny 1-3 za 11,60 eur
    • Navigo découverté, zóny 1-4 za 14,35 eur
    • Navigo découverté, zóny 1-5 za 20,60 eur
    • Paris Visite Pass, zóny 1-3 za 13,95 eur
    • Paris Visite Pass, zóny 1-5 za 29,25 eur
  • Týždenný - Platí len počas kalendárneho týždňa od pondelka do nedele, je to najvýhodnejší preukaz pre dlhšie pobyty, ak prídete do Paríža v pondelok, utorok alebo stredu
    • Navigo découverté, zóny 1-4 za 30,75 eur
  • Viacdňový - platí vždy len v kalendárne dni a nie 48, 72 hodín
    • Paris Visite Pass na 2 dni, zóny 1-3 za 22,65 eur
    • Paris Visite Pass na 2 dni, zóny 1-5 za 44,45 eur
    • Paris Visite Pass na 3 dni, zóny 1-3 za 30,90 eur
    • Paris Visite Pass na 3 dni, zóny 1-5 za 62,30 eur
    • Paris Visite Pass na 5 dní, zóny 1-3 za 44,45 eur
    • Paris Visite Pass na 5 dní, zóny 1-5 za 76,25 eur

S Paris Visite Pass, na rozdiel od Navigo découverté, získate malé zľavy na niektoré pamiatky a atrakcie, pozrite si ich zoznam: transilien.com.

Ak nebudete cestovať viac ako 4-6-krát denne, oplatí sa skôr využiť jednotlivé preukazy vo forme tzv. ticket t+.

  • 2,15 eur za 1 lístok
  • 17,35 eur - 10 lístkov

Lístok t+ platí v celej sieti metra, ale vo vlakoch RER platí len v zóne 1.

Každý lístok t+ platí 90 minút a môžete na ňom prestupovať medzi linkami metra a RER, pokiaľ neopustíte platenú zónu. Nie je teda možné napríklad vystúpiť, navštíviť nejakú pamiatku a v prípade, že z pôvodných 90 minút zostal ešte limit, opäť sa odviezť.

Kde si kúpiť lístok?

Na každej stanici metra a RER sa nachádzajú automaty, ktoré umožňujú platbu kartou a v hotovosti, ako aj predajné pulty.

Všetky lístky si môžete kúpiť aj v mobilných aplikáciách:

Ako používať lístok

Lístok potrebujete pred vstupom do metra, kde sa nachádzajú automatické turnikety.

  • Papierové lístky - vložte do turniketu, počkajte, kým lístok vyjde z druhého otvoru a môžete prejsť turniketom.
  • Plastové karty Navigo - priložíte ich k fialovej čítačke na turnikete
  • Mobilná aplikácia - nie je potrebné otvárať aplikáciu, lístky fungujú pomocou NFC, takže k fialovej čítačke môžete priložiť celý telefón

V metre sa lístky používajú len na vstup do stanice, zatiaľ čo pri výstupe zo stanice stačí prejsť cez brány, ktoré sa samé otvoria aj bez lístka. Výnimkou sú stanice nachádzajúce sa v zóne 4, kde si pri výstupe musíte označiť lístok.

Pri prestupe na metro sa nenachádzajú žiadne turnikety.

Vo vlakoch RER a Transilien sa pri výstupe alebo prestupe vždy používa lístok, či už papierový alebo mobilný.

Parížske metro

Klasické metro je označené písmenom M alebo slovom "Métro" nad vstupom do stanice. Len sa nezľaknite, že občas niektoré linky metra vedú nad povrchom a mimo neho, ale tie sú na okraji centra.

Mapa a linky metra Paríž

Metro má celkovo 16 liniek. Nájdete tu veľa prestupných staníc, kde sa spájajú viac ako 2 linky. Tie sa vyznačujú dlhšími prestupmi, pri ktorých musíte trochu kráčať.

Nemusíte sa však obávať, že by ste sa nevedeli orientovať. Linky sú farebne aj číselne odlíšené, preto je dobré mať pri sebe vždy mapu metra.

Je dôležité, aby ste si na stanici vybrali správne nástupište. Linky sú rozlíšené podľa cieľovej stanice a čísla. Jedným z druhotných dôvodov, prečo skúsiť cestovať aj metrom, sú jeho niektoré jedinečné stanice a vstupy, ktoré vyniknú po umeleckej a architektonickej stránke.

Nevýhodou metra je častá preplnenosť a prekvapivo pomalá jazda. Linky metra sú staré a často sa kľukatia v ostrých zákrutách, čo znižuje rýchlosť jazdy.

Zaujímavosťou je, že niektoré linky parížskeho metra jazdia na gumených kolesách.

Mapy metra na stiahnutie nájdete na stránke ratp.fr/en/plans.

Linky metra sú rozdelené podľa farby a čísla.

  • 1 - La Défense, Fondation Louis Vuitton, Víťazný oblúk, Champs-Elysées, Petit a Grand Palais, Pont Alexandre III, Concorde, Tuilerijské záhrady, Louvre, Chatelet, Le Marais, Bastille, Nation, Chateau Vincennes
  • 2 - hlavná linka, ktorá vás zavedie na Montmartre. Vedie aj na tieto miesta: Canal Saint-Martin, cintorín Pere-Lachaise, Nation
  • 3 - západ-východ cez République, Opera, cintorín Pere-Lachaise, Gare Saint-Lazare
  • 3bis - najkratšia linka nie je turisticky zaujímavá a spája stanice Porte de Lilas a Gambetta na východe mesta
  • 4 - severojužnou chrbticovou linkou sa možno dostať na tieto miesta: Montmartre, Gare du Nord, Gare de l'Est, Les Halles, Cité, Latinská štvrť, Gare Montparnasse
  • 5 - spája tieto miesta: Place d'Italie, Gare d'Austerlitz, Bastille, République, Gare de l'Est, Gare du Nord, Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin
  • 6 - Víťazný oblúk, Trocadéro, Eiffelova veža, Gare Montparnasse, Place d'Italie, Gare de Bercy, Nation
  • 7 - kľukatá linka, ktorá sa na južnom konci rozvetvuje na dve časti a vedie napríklad cez Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin, Gare de l'Est, Opera, Louvre, Palais Royal, Chatelet, Le Marais, Rue Mouffetard, Place d'Italie
  • 7bis - druhá najkratšia linka sa odpojuje od linky 7 na stanici Louis Blanc a vedie do štvrte Saint-Gervais
  • 8 - najdlhšia linka parížskeho metra slúži na prepravu do týchto miest: Na týchto miestach: Champ de Mars, Invalidovňa, Concorde, Madeleine, Opera, République, Bastille, ZOO
  • 9 - dlhá linka spájajúca stanice Nation, République, Gare Saint-Lazare, Champs-Elysées, Trocadéro a Pont de Sevres
  • 10 - Gare d'Austerlitz, Latinská štvrť, Champ de Mars, Boulogne
  • 11 - neprechádza centrom, ale začína na stanici Chatelet a pokračuje cez Pompidou, République a Belleville na severovýchodné predmestie
  • 12 - hlavná severojužná trasa spája tieto miesta: Porte de la Chapelle, Montmartre, Gare Saint-Lazare, Madeleine, Concorde, Musée d'Orsay, Gare Montparnasse
  • 13 - linka sa na severe rozvetvuje na dve časti a možno ju použiť napríklad na dosiahnutie baziliky Saint-Denis, Montmartru, Gare Saint-Lazare, Champs-Elysées, Petit a Grand Palais, Invalidovne, Gare Montparnasse
  • 14 - trasa s najdlhšími vzdialenosťami medzi stanicami, ktorá spája letisko Orly, Gare de Bercy, Gare de Lyon, Chatelet, Palais Royal, Louvre, Madeleine, Gare Saint-Lazare

Funguje parížske metro 24 hodín denne, 7 dní v týždni

Žiadna z liniek metra nepremáva nonstop.

Metro v Paríži premáva každý deň s rovnakou frekvenciou.

  • Prvé vlaky z konečných staníc - približne o 5:30 hod.
  • Posledné vlaky z terminálov - približne o 1:35 hod.

Frekvencia medzi vlakmi sa pohybuje od 3 do 6 minút počas pracovných dní a od 4 do 10 minút počas víkendov.

Podrobné cestovné poriadky a vyhľadávanie spojení nájdete na webovej stránke: ratp.fr/en/horaires-metro.

Vybavenie stanice

Parížske metro je jedno z najstarších na svete, a preto sú stanice pomerne stiesnené a pôsobia historickým dojmom. Na prestupných staniciach sú bežné veľmi dlhé chodby.

Každá stanica metra má pokladňu a automaty na lístky.

Na nástupištiach sa zvyčajne nachádzajú aj predajné automaty s nápojmi a sladkosťami.

Na staniciach metra nenájdete toalety.

Ak je linka metra plne automatizovaná (napríklad linka 1 alebo 14), medzi nástupišťom a vlakom sú vždy steny s automatickými dverami.

Vlaky metra

Moderné plne automatizované linky majú krásne a priestranné vlaky metra, zatiaľ čo najstaršie linky majú veľmi zastarané a veľmi stiesnené vlaky.

Metro je však čisté a vo všeobecnosti bezpečné.

V niektorých typoch starého metra musíte dvere otvoriť buď stlačením tlačidla, alebo otočením striebornej kľučky.

Vlaky RER a Transilien

Druhým mestským železničným systémom sú vlaky RER, ktoré spájajú mestá v okolí Paríža s centrom, ale sú užitočné aj na pohyb po samotnom Paríži.

Majú tiež väčšie rozostupy medzi zastávkami, takže na pohyb po centre môžu byť rýchlejšie ako bežné metro.

Vo všeobecnosti linky označené ako RER začínajú mimo Paríža, prechádzajú centrom a pokračujú von z mesta na druhú stranu.

RER má celkovo 5 liniek (označených písmenami A, B, C, D a E a farebne odlíšených) a dopraví vás do vzdialenejších častí mesta a na letisko. Ak plánujete navštíviť zámok Chateau de Versailles, bude pre vás vhodnou dopravou linka C.

Vlaky Transilien sú teda vlaky, ktoré začínajú na jednej z hlavných parížskych staníc a jazdia vždy len jedným smerom von z mesta. Ako turista budete tieto linky využívať najmä na cestu do Versailles (linky L a N).

Transilien sú potom označené písmenami H, J, K, L, N, P, R a U a zvyčajne majú na staniciach vyhradené nástupištia.

Mapa vlakov RER a Transilien

Kompletné cestovné poriadky železníc v Paríži a okolí (metro, RER, Transilien a električky) nájdete na stránke: ratp.fr/plan-transilien.

Tento článok môže obsahovať partnerské odkazy, z ktorých môže naša redakcia získať provízie, ak kliknete na odkaz. Pozrite si našu stránku s reklamnými pravidlami.