Paríž - metro

Najlepším a najpoužívanejším dopravným prostriedkom je parížske metro.
Existujú 2 druhy železničnej dopravy: klasické metro a vlaky RER a Transilien, ktoré sa používajú najmä na dopravu mimo mesta alebo na rýchle spojenie po centre.
Rezervujte si hotel v blízkosti stanice metra
Lístky na metro a RER
V Paríži je k dispozícii veľké množstvo cestovných lístkov, ktoré sú podrobne opísané v kapitole Doprava.
Mesto je rozdelené na zóny, ktoré určujú denné a viacdňové lístky.
- Celodenné - platia vždy len v daný kalendárny deň a nie 24 hodín
- Navigo, zóny 1-5 za 12 eur (neplatí na cestovanie na akékoľvek parížske letisko)
- Paris Visite Pass, zóny 1-5 za 29,90 eur (platí pre cestovanie na letisko, ale ani v jednom prípade sa veľmi neoplatí. Poskytuje však malé zľavy na vstup do niektorých pamiatok)
- Týždenný - platí len počas kalendárneho týždňa od pondelka do nedele, je to najvýhodnejší preukaz pre dlhšie pobyty, ak priletíte do Paríža v pondelok, utorok alebo stredu
- Navigo, zóny 1-5 za 31,60 eur
- Viacdňová - platí vždy len v kalendárne dni a nie 48, 72 hodín
- Paris Visite Pass na 2 dni, zóny 1-5 za 44,45 eur
- Paris Visite Pass na 3 dni, zóny 1-5 za 62,30 eur
- Paris Visite Pass na 5 dní, zóny 1-5 za 76,25 eur
S Paris Visite Pass získate na rozdiel od Navigo malé zľavy na niektoré pamiatky a atrakcie, pozrite si ich zoznam: transilien.com.
Ak nebudete cestovať viac ako 4-6-krát denne, oplatí sa skôr využiť individuálne pasy vo forme tzv. Metro-Train-RER Ticket.
- 2,50 eur za 1 lístok
Tento lístok platí na celú sieť metra, vlakov Transilien a RER v celom regióne Île-de-France, t. j. v zónach 1-5.
Lístok platí maximálne 120 minút a môžete na ňom prestupovať medzi linkami metra, vlakov a RER, pokiaľ neopustíte platenú zónu. Nie je teda možné napríklad vystúpiť z vlaku, navštíviť nejakú pamiatku a v prípade, že ešte zostáva limit pôvodných 120 minút, opäť sa odviezť.
Kde si kúpiť lístok?
Na každej stanici metra a RER sa nachádzajú automaty, ktoré umožňujú platbu kartou a v hotovosti, ako aj predajné pulty.
Všetky lístky si môžete kúpiť aj v mobilných aplikáciách:
- V aplikáciách Bonjour RATP alebo Île-de-France Mobilités sa dajú kúpiť jednotlivé lístky.
- Navigo v aplikácii Île-de-France Mobilités
- Paris Visite Pass v aplikácii Bonjour RATP
Ako používať lístok
Lístok potrebujete pred vstupom do metra, kde sa nachádzajú automatické turnikety.
- Papierové lístky - vložte do turniketu, počkajte, kým lístok vyjde z druhého otvoru a môžete prejsť turniketom.
- Plastové karty Navigo - priložíte ich k fialovej čítačke na turnikete
- Mobilná aplikácia - nie je potrebné otvárať aplikáciu, lístky fungujú pomocou NFC, takže k fialovej čítačke môžete priložiť celý telefón
V metre sa lístky používajú len na vstup do stanice, zatiaľ čo pri výstupe zo stanice stačí prejsť cez brány, ktoré sa samé otvoria aj bez lístka. Výnimkou sú stanice nachádzajúce sa v zóne 4, kde si pri výstupe musíte označiť lístok.
Pri prestupe na metro sa nenachádzajú žiadne turnikety.
Vo vlakoch RER a Transilien sa pri výstupe alebo prestupe vždy používa lístok, či už papierový alebo mobilný.
Parížske metro
Klasické metro je označené písmenom M alebo slovom "Métro" nad vstupom do stanice. Len sa nezľaknite, že občas niektoré linky metra vedú nad povrchom a mimo neho, ale tie sú na okraji centra.
Mapa a linky metra Paríž
Metro má celkovo 16 liniek. Nájdete tu veľa prestupných staníc, kde sa spájajú viac ako 2 linky. Tie sa vyznačujú dlhšími prestupmi, pri ktorých musíte trochu kráčať.
Nemusíte sa však obávať, že by ste sa nevedeli orientovať. Linky sú farebne aj číselne odlíšené, preto je dobré mať pri sebe vždy mapu metra.
Je dôležité, aby ste si na stanici vybrali správne nástupište. Linky sú rozlíšené podľa cieľovej stanice a čísla. Jedným z druhotných dôvodov, prečo skúsiť cestovať aj metrom, sú jeho niektoré jedinečné stanice a vstupy, ktoré vyniknú po umeleckej a architektonickej stránke.
Nevýhodou metra je častá preplnenosť a prekvapivo pomalá jazda. Linky metra sú staré a často sa kľukatia v ostrých zákrutách, čo znižuje rýchlosť jazdy.
Zaujímavosťou je, že niektoré linky parížskeho metra jazdia na gumených kolesách.
Mapy metra na stiahnutie nájdete na stránke ratp.fr/en/plans.
Linky metra sú rozdelené podľa farby a čísla.
- 1 - La Défense, Fondation Louis Vuitton, Víťazný oblúk, Champs-Elysées, Petit a Grand Palais, Pont Alexandre III, Concorde, Tuilerijské záhrady, Louvre, Chatelet, Le Marais, Bastille, Nation, Chateau Vincennes
- 2 - hlavná linka, ktorá vás zavedie na Montmartre. Vedie aj na tieto miesta: Canal Saint-Martin, cintorín Pere-Lachaise, Nation
- 3 - západ-východ cez République, Opera, cintorín Pere-Lachaise, Gare Saint-Lazare
- 3bis - najkratšia linka nie je turisticky zaujímavá a spája stanice Porte de Lilas a Gambetta na východe mesta
- 4 - severojužnou chrbticovou linkou sa možno dostať na tieto miesta: Montmartre, Gare du Nord, Gare de l'Est, Les Halles, Cité, Latinská štvrť, Gare Montparnasse
- 5 - spája tieto miesta: Place d'Italie, Gare d'Austerlitz, Bastille, République, Gare de l'Est, Gare du Nord, Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin
- 6 - Víťazný oblúk, Trocadéro, Eiffelova veža, Gare Montparnasse, Place d'Italie, Gare de Bercy, Nation
- 7 - kľukatá linka, ktorá sa na južnom konci rozvetvuje na dve časti a vedie napríklad cez Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin, Gare de l'Est, Opera, Louvre, Palais Royal, Chatelet, Le Marais, Rue Mouffetard, Place d'Italie
- 7bis - druhá najkratšia linka sa odpojuje od linky 7 na stanici Louis Blanc a vedie do štvrte Saint-Gervais
- 8 - najdlhšia linka parížskeho metra slúži na prepravu do týchto miest: Na týchto miestach: Champ de Mars, Invalidovňa, Concorde, Madeleine, Opera, République, Bastille, ZOO
- 9 - dlhá linka spájajúca stanice Nation, République, Gare Saint-Lazare, Champs-Elysées, Trocadéro a Pont de Sevres
- 10 - Gare d'Austerlitz, Latinská štvrť, Champ de Mars, Boulogne
- 11 - neprechádza centrom, ale začína na stanici Chatelet a pokračuje cez Pompidou, République a Belleville na severovýchodné predmestie
- 12 - hlavná severojužná trasa spája tieto miesta: Porte de la Chapelle, Montmartre, Gare Saint-Lazare, Madeleine, Concorde, Musée d'Orsay, Gare Montparnasse
- 13 - linka sa na severe rozvetvuje na dve časti a možno ju použiť napríklad na dosiahnutie baziliky Saint-Denis, Montmartru, Gare Saint-Lazare, Champs-Elysées, Petit a Grand Palais, Invalidovne, Gare Montparnasse
- 14 - trasa s najdlhšími vzdialenosťami medzi stanicami, ktorá spája letisko Orly, Gare de Bercy, Gare de Lyon, Chatelet, Palais Royal, Louvre, Madeleine, Gare Saint-Lazare
Funguje parížske metro 24 hodín denne, 7 dní v týždni
Žiadna z liniek metra nepremáva nonstop.
Metro v Paríži premáva každý deň s rovnakou frekvenciou.
- Prvé vlaky z konečných staníc - približne o 5:30 hod.
- Posledné vlaky z terminálov - približne o 1:35 hod.
Frekvencia medzi vlakmi sa pohybuje od 3 do 6 minút počas pracovných dní a od 4 do 10 minút počas víkendov.
Podrobné cestovné poriadky a vyhľadávanie spojení nájdete na webovej stránke: ratp.fr/en/horaires-metro.
Vybavenie stanice
Parížske metro je jedno z najstarších na svete, a preto sú stanice pomerne stiesnené a pôsobia historickým dojmom. Na prestupných staniciach sú bežné veľmi dlhé chodby.
Každá stanica metra má pokladňu a automaty na lístky.
Na nástupištiach sa zvyčajne nachádzajú aj predajné automaty s nápojmi a sladkosťami.
Na staniciach metra nenájdete toalety.
Ak je linka metra plne automatizovaná (napríklad linka 1 alebo 14), medzi nástupišťom a vlakom sú vždy steny s automatickými dverami.
Vlaky metra
Moderné plne automatizované linky majú krásne a priestranné vlaky metra, zatiaľ čo najstaršie linky majú veľmi zastarané a veľmi stiesnené vlaky.
Metro je však čisté a vo všeobecnosti bezpečné.
V niektorých typoch starého metra musíte dvere otvoriť buď stlačením tlačidla, alebo otočením striebornej kľučky.
Vlaky RER a Transilien
Druhým mestským železničným systémom sú vlaky RER, ktoré spájajú mestá v okolí Paríža s centrom, ale sú užitočné aj na pohyb po samotnom Paríži.
Majú tiež väčšie rozostupy medzi zastávkami, takže na pohyb po centre môžu byť rýchlejšie ako bežné metro.
Vo všeobecnosti linky označené ako RER začínajú mimo Paríža, prechádzajú centrom a pokračujú von z mesta na druhú stranu.
RER má celkovo 5 liniek (označených písmenami A, B, C, D a E a farebne odlíšených) a dopraví vás do vzdialenejších častí mesta a na letisko. Ak plánujete navštíviť zámok Chateau de Versailles, bude pre vás vhodnou dopravou linka C.
- Cestovné poriadky RER: ratp.fr/en/horaires-rer
Vlaky Transilien sú teda vlaky, ktoré začínajú na jednej z hlavných parížskych staníc a jazdia vždy len jedným smerom von z mesta. Ako turista budete tieto linky využívať najmä na cestu do Versailles (linky L a N).
Transilien sú potom označené písmenami H, J, K, L, N, P, R a U a zvyčajne majú na staniciach vyhradené nástupištia.
- Cestovné poriadky Transilien: ratp.fr/en/horaires-sncf
Mapa vlakov RER a Transilien
Kompletné plány železničnej dopravy v Paríži a okolí (metro, RER, Transilien a električky) nájdete na stránke: ratp.fr/plan-transilien.
Zostali nejaké otázky?
Ak máte akékoľvek otázky alebo pripomienky k článku...
Dobré popoludnie. Momentálne som v Paríži, kúpil som si lístok a bolo mi povedané, že platí na metro a RER, ale len v meste Paríž. Aké lístky si musím vziať, aby som sa dostal do Disneylandu bez lístka? A je rozdiel medzi lístkami, ktoré platia pre celú linku RER, a tými, ktoré sú platné len v meste Paríž?
Odkiaľ máte tieto informácie? Od januára 2025 bude platiť jednotné cestovné pre metro-RER v celom regióne Ile de France vrátane Disneylandu.
Tu sú oficiálne informácie: https://www.iledefrance-mobilite...rer-ticket