Mesto ležiace v západnom Thajsku, kde prírodné scenérie doplnené vodopádmi ilustruje slávny most cez rieku Kwai spojený so slávnou históriou počas druhej svetovej vojny, je jednou z najobľúbenejších destinácií pre jednodňové alebo dvojdňové výlety z Bangkoku.
- Špeciálne ponuky na lety do Thajska
- Vyhľadajte najlacnejšie ubytovanie v Kanchanaburi
Odporúčame tiež výlet do niektorej z blízkych jaskýň a najmä cestu vlakom ešte ďalej ku konečnej stanici Nam Tok, kde premáva slávna železnica smrti.
Most cez rieku Kwai: fakty a mýty
Mesto Kančanaburi priláka ročne až 3 milióny turistov, ktorí sem mieria za jedinou hlavnou atrakciou: železničným mostom cez rieku Kwai.
Ten bol počas druhej svetovej vojny, keď bolo Thajsko pod japonskou kontrolou, jednou zo strategicky najdôležitejších častí thajsko-barmskej železnice. Po prehratej bitke pri Midway v roku 1942 potrebovali Japonci nahradiť námorné zásobovacie trasy pozemnými a práve trať z Rangúnu v Barme do Bangkoku v Thajsku mala slúžiť ako dôležitá dopravná tepna.
Most Kanchanaburi preslávil najmä francúzsky spisovateľ Pierre Boulle svojím románom Most cez rieku Kwai, podľa ktorého bol v roku 1957 natočený rovnomenný film. Pierre Boulle vytvoril na základe skutočných udalostí fiktívny román, ktorého dej sa odohráva v Kanchanaburi.
Ale čo most cez rieku Kwai v skutočnom živote?
Počas výstavby thajsko-barmskej železnice bol v Kanchanaburi skutočne postavený kľúčový most, ale pôvodne bol drevený a stál asi 100 metrov proti prúdu rieky od súčasného mosta. Po pôvodnom drevenom moste sa nezachovali žiadne stopy.
Nový železobetónový most v dnešnej stope sa staval od roku 1944, ale v roku 1945 ho vážne poškodilo bombardovanie a most v dnešnej podobe bol postavený až po druhej svetovej vojne na prelome 40. a 50. rokov 20. storočia.
Hoci sa dej románu odohráva na rieke Kwai, v roku 1942 sa rieka tečúca pozdĺž trate o niečo južnejšie nazývala "Khwae" alebo Kwai. Rieka, cez ktorú sa staval most, sa vtedy nazývala Mae Klong (nie Mekong).
Keď po uvedení filmu Most cez rieku Kwai v roku 1957 začali do oblasti prúdiť davy turistov, často dochádzalo k omylom, že most cez rieku Kwai je v skutočnosti cez rieku Mae Klong. Preto sa v prvej polovici 60. rokov 20. storočia rozhodlo o premenovaní tejto časti rieky Mae Klong na Khwae Yai (Veľký prameň) a zároveň o premenovaní pôvodnej rieky Kwai na Khwae Noi (Malý prameň). Odvtedy sa Mae Klong označuje ako rieka až po sútok oboch "Kwai".
Aby toho nebolo málo, slávny film sa vôbec nenakrúcal v Thajsku, ale v blízkosti Kitulgaly na Srí Lanke.
A tak, zatiaľ čo dnešný most cez rieku Kwai dnes skutočne prechádza cez rieku Kwai, v čase vzniku románu preklenul rieku Mae Klong a vyzeral úplne inak...
Železnica smrti a most Tham Krasae
Možno ešte väčší turistický magnet leží asi 40 minút cesty vlakom od mosta cez rieku Kwai. Práve úsek trate medzi Kančanaburi a barmským mestom Thanbyuzayat bol najnáročnejší na vybudovanie.
Na stavbe trate pracovali miestni robotníci spolu s vojnovými zajatcami a Japonci nebrali ohľad na žiadnu bezpečnosť. V dôsledku neľudských podmienok a drsného, dusného a horúceho podnebia zahynulo počas výstavby thajsko-barmskej železnice viac ako 90 000 ázijských robotníkov a až 12 000 vojnových zajatcov (najmä Britov, Holanďanov a Austrálčanov).
Náročnosť stavby najlepšie ilustruje most Tham Krasae, dlhý približne 300 metrov, ktorý tesne kopíruje útes nad riekou Kwai. Práve most Tham Krasae s neďalekou jaskyňou slúži ako najväčšia turistická atrakcia v oblasti.
Na oboch koncoch mosta sa vždy nachádza vlaková zastávka. Na oboch zastávkach môžete vždy vystúpiť a nastúpiť, takže môžete prejsť cez most vlakom, potom ho prejsť pešo a vrátiť sa z druhej strany. Budete mať hodinu a trištvrte voľného času, kým vlak prejde z Tham Krasae do Nam Toku a späť. Počas tohto času budete mať čas najesť sa na miestnom trhu, odfotiť si blízku jaskyňu a prípadne prejsť cez trať na druhú stanicu.
Ak vám jedna krátka zastávka v idylickej oblasti lesov, polí a strmých brehov nestačí, ubytujte sa v luxusnom rezorte Suan Sai Yok **** s cenami od 44 eur alebo v ľudovom, plne zariadenom dome Saiyok River House, kde sa môžete ubytovať od 10 eur za noc.
Ubytovanie v Kanchanaburi
Cestu z Bangkoku môžete absolvovať okľukou, ale kvôli pohodliu určite odporúčame ubytovať sa tu aspoň na jednu noc. Ak chcete trochu preskúmať okolité hory, neváhajte zostať dlhšie.
V meste je naozaj veľká ponuka ubytovania, od lacných hostelov až po krásne hotelové rezorty. Pozrite si naše konkrétne tipy:
- Kanchanaburi City Hotel *** - lacný dobre hodnotený hostel s cenami od 26 eur za noc len asi 100 metrov od mosta cez rieku Kwai
- River Kwai View Hotel *** - jediný hotel priamo s výhľadom na most Kwai s cenami od 44 eur za noc
- Dheva Mantra Resort ***** - luxusný 5* rezort asi 1,5 km od mosta vo veľmi pokojnej časti mesta priamo na brehu rieky, rozumné ceny od 59 eur za noc
Doprava do Kanchanaburi a cestovný poriadok vlakov
Mesto leží 145 km západne od Bangkoku a je ľahko dostupné autom aj verejnou dopravou.
Vlak
Väčšina turistov využíva na prepravu vlak, keďže samotná jazda na železnici smrti patrí k top turistickým zážitkom. Hlavná turistická časť sa však nachádza práve z Kanchanaburi cez mosty Tham Krasae do Nam Toku.
Cesta z Bangkoku do Kančanaburi je rovinatá a pomerne nenáročná, ale svižná a veľmi lacná. Nevýhodou je frekvencia spojov, na trase Bangkok (Thon Buri) - Kančanaburi - Nam Tok sú len 2 spoje denne.
- Stanica Thon Buri (Bangkok) - Kančanaburi: cesta trvá 2,5 hodiny a stojí 100 thb
- Stanica Thon Buri (Bangkok) - Tham Krasae: cesta trvá 3,5 hodiny a stojí 100 thb
- Stanica Thon Buri (Bangkok) - Nam Tok: cesta trvá 4,5 hodiny a stojí 100 thb
- Kanchanaburi - Tham Krasae: cesta trvá 1 hodinu a stojí 100 thb
Cena pre cudzincov je na tejto trase jednotná a je 100 bahtov, kamkoľvek cestujete. Lístky sa nedajú rezervovať vopred, ale dajú sa kúpiť na stanici, ak nastupujete v Tham Krasae u sprievodcu. Platba sa môže vždy uskutočniť len v hotovosti.
- Odchody z Thon Buri smerom na Nam Tok: Tok Tok: 7 :45 a 13:45 hod.
- Odchody z Kančanaburi smerom na Nam Tok: 6:05, 10:30, 16:20
- Odchody z Nam Toku: (posledný spoj ide len do stanice Nong Pladuk a nie až do Bangkoku)
- odchody z Kančanaburi do Thon Buri: 7:19, 14:48
- odchody z Tham Krasae smerom na Nam Tok: 1: 7:35, 11:48, 17:48
- odchody z Tham Krasae smerom do Kančanaburi: 5:57, 13:36, 16:10
Aktuálne cestovné poriadky nájdete na oficiálnej webovej stránke thajských železníc railway.co.th, ktorá je však prístupná len z thajských IP adries. Časy sa však menia len minimálne, a ak áno, tak len o niekoľko minút.
V Kanchanaburi zastavujú vlaky na dvoch staniciach. Hlavná stanica Kanchanaburi sa nachádza v centre mesta, ale turistami obľúbenejšia stanica je Saphan Khwae Yai, priamo pri moste cez rieku Kwai, kde tiež zastavujú všetky vlaky.
Autobus
Výrazne rušnejšiu dopravu ponúkne autobus, resp. vo väčšine prípadov mikrobus alebo dodávka. Z Bangkoku do Kanchanburi premávajú spoje dvakrát za hodinu počas celého dňa. Prevažná väčšina spojov v Bangkoku odchádza z autobusovej stanice Mochit a zastavuje aj na južnej autobusovej stanici (viac informácií nájdete v sprievodcovi Bangkokom ).
V Kančanaburi sa zastavuje na hlavnej autobusovej stanici, ktorá sa nachádza v centre mesta asi 3,5 km od mosta cez rieku Kwai(presnú polohu nájdete na mape).
Nie je potrebné vopred kontrolovať cestovné poriadky. Autobusy premávajú každú polhodinu. Prvý spoj z Kanchanaburi odchádza o 4:00, posledný o 19:00. Z Bangkoku odchádza prvý spoj o 5:00, posledný okolo 19:50.
Lístky do Bangkoku stoja 150 thb a platia sa v hotovosti pri pokladni pred nástupišťom.
Čo vidieť v okolí
Objavte všetky miesta, ktoré môžete vidieť v Thajsko.