Meškanie letu alebo Na čo mám nárok a ako získať náhradu škody

Oneskorený let

Pri cestovaní lietadlom sa môže stať, že váš let bude mať značné meškanie. V takom prípade je dobré vedieť, na čo máte nárok a akú kompenzáciu môžete od leteckej spoločnosti požadovať.

Odškodnenie v leteckej doprave je stanovené v nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, ktorého pôvodné znenie nájdete na stránke eur-lex.europa.eu.

Potrebujete len získať peniaze za meškanie letu? Požiadajte o odškodnenie 2 roky vopred.

Kedy máte nárok na odškodnenie za meškanie letu?

Nie všetky meškajúce lety automaticky spadajú pod uvedené nariadenie, a preto je možné požiadať o odškodnenie. Aby ste vôbec mohli začať diskutovať o odškodnení, váš let musí :

  • začínať na letisku na území členského štátu
  • končiť na letisku na území členských štátov a byť prevádzkovaný európskou leteckou spoločnosťou

Členský štát znamená všetkých 27 krajín Európskej únie vrátane Guadeloupu, Francúzskej Guyany, Martiniku, Réunionu, Mayotte, Svätého Martina a Azorských ostrovov, Madeiry alebo Kanárskych ostrovov. Medzi členské krajiny patria aj Nórsko, Švajčiarsko a Island.

Ďalšou podmienkou je dĺžka samotného meškania, ktorá závisí od dĺžky letu. Náhrada sa vypláca za meškanie:

  • 2 hodiny v prípade letov do 1 500 km
  • 3 hodiny v prípade letov od 1 500 km do 3 500 km
  • 4 hodiny pri letoch nad 3 500 km

Pre finančnú kompenzáciu platí pravidlo 3-hodinového meškania na letisku určenia.

Na čo mám nárok v prípade meškania letu

Každý cestujúci má v prípade meškania letu nárok na nasledujúcu bezplatnú náhradu:

  • občerstvenie primerané dĺžke meškania
  • 2 telefonáty a e-maily
  • ubytovanie v hoteli, ak meškanie trvá cez noc
  • finančnú náhradu do maximálnej výšky 600 eur

Je potrebné dodať, že tento nárok nie je ponúkaný automaticky a v prípade väčšiny leteckých spoločností ich musíte kontaktovať sami. Platí to najmä pre nároky na ubytovanie a takmer vždy pre finančnú náhradu.

Nárok na občerstvenie

Každá letecká spoločnosť má povinnosť postarať sa o cestujúcich, ak očakáva meškanie aspoň 2 hodiny, resp. 3 hodiny pri stredne dlhých a 4 hodiny pri dlhých letoch, a to bez ohľadu na príčinu meškania.

Cestujúci zvyčajne dostanú poukážky na bagetu s vodou alebo poukážky v nominálnej hodnote približne 15 eur alebo im je priamo pri odletovej bráne ponúknuté konkrétne občerstvenie.

Nárok na ubytovanie

Ak má váš let výrazné meškanie a čaká vás noc na letisku, nebojte sa zavolať a požiadať o bezplatné ubytovanie. Letecká spoločnosť je povinná poskytnúť a uhradiť cestujúcim ubytovanie vrátane transferu do hotela a, samozrejme, stravy.

Ak vás letecká spoločnosť odmietne a váš let bude mať v noci meškanie aspoň 8 hodín, môžete sa ubytovať na vlastné náklady a neskôr požiadať o preplatenie nákladov - uschovajte si doklad o zaplatení.

Požiadajte o bezplatnú finančnú kompenzáciu za meškanie letu

Žiadosť o finančnú kompenzáciu

Najväčším lákadlom meškania letu o 3 hodiny a viac alebo zrušeného letu je nárok na finančnú kompenzáciu až do výšky 600 eur na cestujúceho. Z tejto kompenzácie existuje niekoľko výnimiek.

Prvou je, že čas meškania sa počíta na letisku určenia. Ide o rozdiel medzi plánovaným príletom a skutočným príletom. Prílet je definovaný ako zaparkovanie lietadla na ploche a otvorenie dverí na vystúpenie cestujúcich.

Finančná náhrada sa nevypláca, ak letecká spoločnosť nemohla ovplyvniť meškanie, napr:

  • zlé počasie
  • náraz vtáka
  • štrajk personálu letiska alebo riadenia letovej prevádzky
  • vojna a politické nepokoje

Porucha lietadla alebo štrajk personálu leteckej spoločnosti však nie sú núdzové situácie.

Výška finančnej náhrady, ktorú má dostať každý cestujúci meškajúceho letu, sa určuje podľa vzdialenosti letu takto:

  • 250 eur / 220 eur pre lety do 1 500 km
  • 400 eur / 348 eur pre lety od 1 500 km do 3 500 km
  • 600 eur / 531 eur pre lety nad 3 500 km

Pri letoch nad 3 500 km, ak dôjde k meškaniu 3 - 4 hodiny, má letecká spoločnosť právo znížiť náhradu o 50 %, t. j. o 300 eur.

Žiadosť o bezplatnú finančnú kompenzáciu za meškanie letu

Ako požiadať o finančnú kompenzáciu za meškanie letu

V prípade finančnej kompenzácie za meškanie letu sa viac ako kdekoľvek inde teória úplne rozchádza s realitou. Pri uplatňovaní nároku buďte trpezliví a asertívni. Letecké spoločnosti sa veľmi rady ospravedlňujú za čokoľvek a navyše vás môžu úplne ignorovať.

Na podanie žiadosti budete potrebovať:

  • elektronickú letenku (potvrdenie o kúpe letenky alebo zájazdu v e-maile)
  • palubný lístok
  • potvrdenie o meškaní letu

Formulár o meškaní letu vám vydá dopravca na letisku, prípadne vám postačí fotografia príletovej tabule, na ktorej je váš meškajúci let, alebo si urobte print screen z webovej stránky Flightradar24.

Potom vyplňte formulár žiadosti alebo ho pošlite na e-mail zákazníckeho servisu leteckej spoločnosti a počkajte. V e-maile priamo uveďte, že žiadate o náhradu škody vo výške XX EUR za meškanie letu dlhšie ako 3 hodiny v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Nezabudnite uviesť údaje o svojom bankovom účte vrátane formátov IBAN a SWIFT.

Kde požiadať o odškodnenie u vybraných leteckých spoločností:

Hneď na úvod hovoríme, že vymáhanie odškodnenia od leteckých spoločností, ako sú Smartwings (Travel Service), Ryanair, Wizz Air, easyJet a ďalšie, je pre jednotlivcov nereálne.

Podanie žiadosti prostredníctvom agentúry

Ak si chcete ušetriť čas a problémy, alebo ak je pre vás tento proces príliš komplikovaný, jednoducho požiadajte o odškodnenie špecializovanú agentúru.

Požiadajte o bezplatné finančné odškodnenie za meškanie letu

Po overení vašej žiadosti o odškodnenie stačí podpísať plnú moc pre právnika a potom už len čakáte na vyplatenie odškodnenia. Agentúra si účtuje iba províziu vo výške jednej pätiny z vymáhanej sumy. Neplatíte nič vopred, a to ani v prípade, že váš prípad bude nakoniec zamietnutý.

Nárok môžete podať až 3 roky dozadu, ale v ideálnom prípade by ste mali veci vybaviť okamžite, pretože existujú dôkazy o omeškaní.

Záver

Žiadny cestujúci sa skôr či neskôr nevyhne meškaniu letu. Ak vás čaká dlhé niekoľkohodinové meškanie, viete, na čo máte nárok a ako získať od leteckej spoločnosti náhradu škody.

Zostali nejaké otázky?

Ak máte akékoľvek otázky alebo pripomienky k článku...

1 komentár

Prihláste sa do služby Cestee

... celosvetovej komunity cestovateľov

Ešte nemáte cestovný účet? Zaregistrujte sa