Pri cestovaní lietadlom sa môže stať, že váš let bude mať značné meškanie. V takom prípade je dobré vedieť, na čo máte nárok a akú kompenzáciu môžete od leteckej spoločnosti požadovať.
Odškodnenie v leteckej doprave je stanovené v nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, ktorého pôvodné znenie nájdete na stránke eur-lex.europa.eu.
Potrebujete len získať peniaze za meškanie letu? Požiadajte o odškodnenie až 2 roky vopred.
Kedy máte nárok na odškodnenie za meškanie letu?
Nie všetky meškajúce lety automaticky spadajú pod uvedené nariadenie, a preto je možné požiadať o odškodnenie. Aby ste vôbec mohli začať diskutovať o odškodnení, váš let musí :
- začínať na letisku na území členského štátu
- končiť na letisku na území členských štátov a byť prevádzkovaný európskou leteckou spoločnosťou
Členský štát znamená všetkých 27 krajín Európskej únie vrátane Guadeloupu, Francúzskej Guyany, Martiniku, Réunionu, Mayotte, Svätého Martina a Azorských ostrovov, Madeiry alebo Kanárskych ostrovov. Medzi členské krajiny patria aj Nórsko, Švajčiarsko a Island.
Ďalšou podmienkou je dĺžka samotného meškania, ktorá závisí od dĺžky letu. Náhrada sa vypláca za meškanie:
- 2 hodiny v prípade letov do 1 500 km
- 3 hodiny v prípade letov od 1 500 km do 3 500 km
- 4 hodiny pri letoch nad 3 500 km
Pre finančnú kompenzáciu platí pravidlo 3-hodinového meškania na letisku určenia.
Na čo mám nárok v prípade meškania letu
Každý cestujúci má v prípade meškania letu nárok na nasledujúcu bezplatnú náhradu:
- občerstvenie primerané dĺžke meškania
- 2 telefonáty a e-maily
- ubytovanie v hoteli, ak meškanie trvá cez noc
- finančnú náhradu do maximálnej výšky 600 eur
Je potrebné dodať, že tento nárok nie je ponúkaný automaticky a v prípade väčšiny leteckých spoločností ich musíte kontaktovať sami. Platí to najmä pre nároky na ubytovanie a takmer vždy pre finančnú náhradu.
Nárok na občerstvenie
Každá letecká spoločnosť má povinnosť postarať sa o cestujúcich, ak očakáva meškanie aspoň 2 hodiny, resp. 3 hodiny pri stredne dlhých a 4 hodiny pri dlhých letoch, a to bez ohľadu na príčinu meškania.
Cestujúci zvyčajne dostanú poukážky na bagetu s vodou alebo poukážky v nominálnej hodnote približne 15 eur alebo im je priamo pri odletovej bráne ponúknuté konkrétne občerstvenie.
Nárok na ubytovanie
Ak má váš let výrazné meškanie a čaká vás noc na letisku, nebojte sa zavolať a požiadať o bezplatné ubytovanie. Letecká spoločnosť je povinná poskytnúť a uhradiť cestujúcim ubytovanie vrátane transferu do hotela a, samozrejme, stravy.
Ak vás letecká spoločnosť odmietne a váš let bude mať v noci meškanie aspoň 8 hodín, môžete sa ubytovať na vlastné náklady a neskôr požiadať o preplatenie nákladov - uschovajte si doklad o zaplatení.
Požiadajte o bezplatnú finančnú kompenzáciu za meškanie letu
Žiadosť o finančnú kompenzáciu
Najväčším lákadlom meškania letu o 3 hodiny a viac alebo zrušeného letu je nárok na finančnú kompenzáciu až do výšky 600 eur na cestujúceho. Z tejto kompenzácie existuje niekoľko výnimiek.
Prvou je, že čas meškania sa počíta na letisku určenia. Ide o rozdiel medzi plánovaným príletom a skutočným príletom. Prílet je definovaný ako zaparkovanie lietadla na ploche a otvorenie dverí na vystúpenie cestujúcich.
Finančná náhrada sa nevypláca, ak letecká spoločnosť nemohla ovplyvniť meškanie, napr:
- zlé počasie
- náraz vtáka
- štrajk personálu letiska alebo riadenia letovej prevádzky
- vojna a politické nepokoje
Porucha lietadla alebo štrajk personálu leteckej spoločnosti však nie sú núdzové situácie.
Výška finančnej náhrady, ktorú má dostať každý cestujúci meškajúceho letu, sa určuje podľa vzdialenosti letu takto:
- 250 eur / 220 eur pre lety do 1 500 km
- 400 eur / 348 eur pre lety od 1 500 km do 3 500 km
- 600 eur / 531 eur pre lety nad 3 500 km
Pri letoch nad 3 500 km, ak dôjde k meškaniu 3 - 4 hodiny, má letecká spoločnosť právo znížiť náhradu o 50 %, t. j. o 300 eur.
Žiadosť o bezplatnú finančnú kompenzáciu za meškanie letu
Ako požiadať o finančnú kompenzáciu za meškanie letu
V prípade finančnej kompenzácie za meškanie letu sa viac ako kdekoľvek inde teória úplne rozchádza s realitou. Pri uplatňovaní nároku buďte trpezliví a asertívni. Letecké spoločnosti sa veľmi rady ospravedlňujú za čokoľvek a navyše vás môžu úplne ignorovať.
Na podanie žiadosti budete potrebovať:
- elektronickú letenku (potvrdenie o kúpe letenky alebo zájazdu v e-maile)
- palubný lístok
- potvrdenie o meškaní letu
Formulár o meškaní letu vám vydá dopravca na letisku, prípadne vám postačí fotografia príletovej tabule, na ktorej je váš meškajúci let, alebo si urobte print screen z webovej stránky Flightradar24.
Potom vyplňte formulár žiadosti alebo ho pošlite na e-mail zákazníckeho servisu leteckej spoločnosti a počkajte. V e-maile priamo uveďte, že žiadate o náhradu škody vo výške XX EUR za meškanie letu dlhšie ako 3 hodiny v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Nezabudnite uviesť údaje o svojom bankovom účte vrátane formátov IBAN a SWIFT.
Kde požiadať o odškodnenie u vybraných leteckých spoločností:
- Smartwings - kontaktný formulár smartwings.com/contact-form
- Ryanair - formulár žiadosti onlineform.ryanair.com/en/en/eu-261
- Wizzair - formulár žiadosti wizzair.com/cs-en/complaint-about-compensation
Hneď na úvod hovoríme, že vymáhanie odškodnenia od leteckých spoločností, ako sú Smartwings (Travel Service), Ryanair, Wizz Air, easyJet a ďalšie, je pre jednotlivcov nereálne.
Podanie žiadosti prostredníctvom agentúry
Ak si chcete ušetriť čas a problémy, alebo ak je pre vás tento proces príliš komplikovaný, jednoducho požiadajte o odškodnenie špecializovanú agentúru.
Požiadajte o bezplatné finančné odškodnenie za meškanie letu
Po overení vašej žiadosti o odškodnenie stačí podpísať plnú moc pre právnika a potom už len čakáte na vyplatenie odškodnenia. Agentúra si účtuje iba províziu vo výške jednej pätiny z vymáhanej sumy. Neplatíte nič vopred, a to ani v prípade, že váš prípad bude nakoniec zamietnutý.
Nárok môžete podať až 3 roky dozadu, ale v ideálnom prípade by ste mali veci vybaviť okamžite, pretože existujú dôkazy o omeškaní.
Záver
Žiadny cestujúci sa skôr či neskôr nevyhne meškaniu letu. Ak vás čaká dlhé niekoľkohodinové meškanie, viete, na čo máte nárok a ako získať od leteckej spoločnosti náhradu škody.
Hej. Hej,
mám otázku. V nedeľu 29.9.2024 sme mali letieť s airBaltic z VNO do PRG cez RIX. 3 hodiny pred odletom mi prišla sms, že zrušili prvý segment a čoskoro nám pošlú náhradný let. Pozostávala z toho, že odlet mal byť v ten istý deň o 15:00 z VNO cez RIX, AMS a do Prahy. Na letisku nám zmenili let na let o 15:00 so spoločnosťou SAS cez ARN a CPH do Prahy, ktorý sme využili len čiastočne. Zmeškali sme let z CPH do PRG kvôli oneskorenému odletu z ARN do CPH. Nakoniec sme museli letieť cez WAW do Prahy na druhý deň. Moja otázka znie, či máme nárok na kompenzáciu za zrušený let 3 hodiny pred odletom s airBaltic aj za zmeškaný let v CPH kvôli leteckej spoločnosti? (nebolo žiadne zlé počasie, štrajk vtákov, štrajk alebo vojna a politické nepokoje) Ďakujem Filip
Nie :) stále si uplatňujete len 1 cestu.
Ďakujem za odpoveď. Požiadal som o kompenzáciu airBaltic aj SAS a obe spoločnosti kompenzáciu prijali a následne mi sumu poslali na účet.