Meškanie letu alebo Na čo mám nárok a ako získať náhradu škody

Pri cestovaní lietadlom sa môže stať, že váš let bude mať značné meškanie. V takom prípade je dobré vedieť, na čo máte nárok a akú kompenzáciu môžete od leteckej spoločnosti požadovať.
Odškodnenie v leteckej doprave je stanovené v nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, ktorého pôvodné znenie nájdete na stránke eur-lex.europa.eu.
Potrebujete len získať peniaze za meškanie letu? Požiadajte o odškodnenie až 2 roky vopred.
Kedy máte nárok na odškodnenie za meškanie letu?
Nie všetky meškajúce lety automaticky spadajú pod uvedené nariadenie, a preto je možné požiadať o odškodnenie. Aby ste vôbec mohli začať diskutovať o odškodnení, váš let musí :
- začínať na letisku na území členského štátu
- končiť na letisku na území členských štátov a byť prevádzkovaný európskou leteckou spoločnosťou
Členský štát znamená všetkých 27 krajín Európskej únie vrátane Guadeloupu, Francúzskej Guyany, Martiniku, Réunionu, Mayotte, Svätého Martina a Azorských ostrovov, Madeiry alebo Kanárskych ostrovov. Medzi členské krajiny patria aj Nórsko, Švajčiarsko a Island.
Ďalšou podmienkou je dĺžka samotného meškania, ktorá závisí od dĺžky letu. Náhrada sa vypláca za meškanie:
- 2 hodiny v prípade letov do 1 500 km
- 3 hodiny v prípade letov od 1 500 km do 3 500 km
- 4 hodiny pri letoch nad 3 500 km
Pre finančnú kompenzáciu platí pravidlo 3-hodinového meškania na letisku určenia.
Na čo mám nárok v prípade meškania letu
Každý cestujúci má v prípade meškania letu nárok na nasledujúcu bezplatnú náhradu:
- občerstvenie primerané dĺžke meškania
- 2 telefonáty a e-maily
- ubytovanie v hoteli, ak meškanie trvá cez noc
- finančnú náhradu do maximálnej výšky 600 eur
Je potrebné dodať, že tento nárok nie je ponúkaný automaticky a v prípade väčšiny leteckých spoločností ich musíte kontaktovať sami. Platí to najmä pre nároky na ubytovanie a takmer vždy pre finančnú náhradu.
Nárok na občerstvenie
Každá letecká spoločnosť má povinnosť postarať sa o cestujúcich, ak očakáva meškanie aspoň 2 hodiny, resp. 3 hodiny pri stredne dlhých a 4 hodiny pri dlhých letoch, a to bez ohľadu na príčinu meškania.
Cestujúci zvyčajne dostanú poukážky na bagetu s vodou alebo poukážky v nominálnej hodnote približne 15 eur alebo im je priamo pri odletovej bráne ponúknuté konkrétne občerstvenie.
Nárok na ubytovanie
Ak má váš let výrazné meškanie a čaká vás noc na letisku, nebojte sa zavolať a požiadať o bezplatné ubytovanie. Letecká spoločnosť je povinná poskytnúť a uhradiť cestujúcim ubytovanie vrátane transferu do hotela a, samozrejme, stravy.
Ak vás letecká spoločnosť odmietne a váš let bude mať v noci meškanie aspoň 8 hodín, môžete sa ubytovať na vlastné náklady a neskôr požiadať o preplatenie nákladov - uschovajte si doklad o zaplatení.
Požiadajte o bezplatnú finančnú kompenzáciu za meškanie letu
Žiadosť o finančnú kompenzáciu
Najväčším lákadlom meškania letu o 3 hodiny a viac alebo zrušeného letu je nárok na finančnú kompenzáciu až do výšky 600 eur na cestujúceho. Z tejto kompenzácie existuje niekoľko výnimiek.
Prvou je, že čas meškania sa počíta na letisku určenia. Ide o rozdiel medzi plánovaným príletom a skutočným príletom. Prílet je definovaný ako zaparkovanie lietadla na ploche a otvorenie dverí na vystúpenie cestujúcich.
Finančná náhrada sa nevypláca, ak letecká spoločnosť nemohla ovplyvniť meškanie, napr:
- zlé počasie
- náraz vtáka
- štrajk personálu letiska alebo riadenia letovej prevádzky
- vojna a politické nepokoje
Porucha lietadla alebo štrajk personálu leteckej spoločnosti však nie sú núdzové situácie.
Výška finančnej náhrady, ktorú má dostať každý cestujúci meškajúceho letu, sa určuje podľa vzdialenosti letu takto:
- 250 eur / 220 eur pre lety do 1 500 km
- 400 eur / 348 eur pre lety od 1 500 km do 3 500 km
- 600 eur / 531 eur pre lety nad 3 500 km
Pri letoch nad 3 500 km, ak dôjde k meškaniu 3 - 4 hodiny, má letecká spoločnosť právo znížiť náhradu o 50 %, t. j. o 300 eur.
Žiadosť o bezplatnú finančnú kompenzáciu za meškanie letu
Ako požiadať o finančnú kompenzáciu za meškanie letu
V prípade finančnej kompenzácie za meškanie letu sa viac ako kdekoľvek inde teória úplne rozchádza s realitou. Pri uplatňovaní nároku buďte trpezliví a asertívni. Letecké spoločnosti sa veľmi rady ospravedlňujú za čokoľvek a navyše vás môžu úplne ignorovať.
Na podanie žiadosti budete potrebovať:
- elektronickú letenku (potvrdenie o kúpe letenky alebo zájazdu v e-maile)
- palubný lístok
- potvrdenie o meškaní letu
Formulár o meškaní letu vám vydá dopravca na letisku, prípadne vám postačí fotografia príletovej tabule, na ktorej je váš meškajúci let, alebo si urobte print screen z webovej stránky Flightradar24.
Potom vyplňte formulár žiadosti alebo ho pošlite na e-mail zákazníckeho servisu leteckej spoločnosti a počkajte. V e-maile priamo uveďte, že žiadate o náhradu škody vo výške XX EUR za meškanie letu dlhšie ako 3 hodiny v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Nezabudnite uviesť údaje o svojom bankovom účte vrátane formátov IBAN a SWIFT.
Kde požiadať o odškodnenie u vybraných leteckých spoločností:
- Smartwings - kontaktný formulár smartwings.com/contact-form
- Ryanair - formulár žiadosti onlineform.ryanair.com/en/en/eu-261
- Wizzair - formulár žiadosti wizzair.com/cs-en/complaint-about-compensation
Hneď na úvod hovoríme, že vymáhanie odškodnenia od leteckých spoločností, ako sú Smartwings (Travel Service), Ryanair, Wizz Air, easyJet a ďalšie, je pre jednotlivcov nereálne.
Podanie žiadosti prostredníctvom agentúry
Ak si chcete ušetriť čas a problémy, alebo ak je pre vás tento proces príliš komplikovaný, jednoducho požiadajte o odškodnenie špecializovanú agentúru.
Požiadajte o bezplatné finančné odškodnenie za meškanie letu
Po overení vašej žiadosti o odškodnenie stačí podpísať plnú moc pre právnika a potom už len čakáte na vyplatenie odškodnenia. Agentúra si účtuje iba províziu vo výške jednej pätiny z vymáhanej sumy. Neplatíte nič vopred, a to ani v prípade, že váš prípad bude nakoniec zamietnutý.
Nárok môžete podať až 3 roky dozadu, ale v ideálnom prípade by ste mali veci vybaviť okamžite, pretože existujú dôkazy o omeškaní.
Záver
Žiadny cestujúci sa skôr či neskôr nevyhne meškaniu letu. Ak vás čaká dlhé niekoľkohodinové meškanie, viete, na čo máte nárok a ako získať od leteckej spoločnosti náhradu škody.
Zostali nejaké otázky?
Ak máte akékoľvek otázky alebo pripomienky k článku...
6 komentáre

Hej. Hej,
Mala som 25-hodinové meškanie so Skyline Express z Prahy do Marsa Alam, normálne by som povedala, že mám nárok na 400,- odškodné, ale táto spoločnosť má sídlo na Ukrajine, takže sa to na ňu vzťahuje pri prevádzke letov v EÚ alebo nie?:)
ďakujem Jirka
Bol to let do EÚ? Bol.

lenže oni neodpovedajú priamo cez leteckú spoločnosť...tak som to skúsila cez exekútorov a oni povedali, že nie.
Myslím, že mám nárok, tak som trochu zmätená, že napriek ich záujmu o môj podiel stále tvrdia, že nemám nárok...:)
Asi nechcú alebo sa domnievajú, že pohľadávka nie je spôsobená oneskorením (čo to bolo?). Len preto, že ide o ukrajinskú leteckú spoločnosť, nárok automaticky nezaniká. https://evropskyspotrebitel.gov....a-doprava/ Skúste sa obrátiť na ECC:
A že nereagujú? Ani spoločnosť Smartwings. Znamená to niečo? Áno - že nechcú platiť. 😆

https://tn.nova.cz/zpravodajstvi...s-24-hodin meškanie bolo spôsobené poruchou lietadla - pozri:
Je zaujímavé, že exekútori to nechcú robiť, keď je to ich zdroj príjmov. Tak som bol trochu nahnevaný:)
Chápem, že letecká spoločnosť nereaguje, súhlasím:)
Za kontakt so štátnymi orgánmi nezaplatíte ani cent, takže sa to nezhorší. 😉
Vidím, že reklamné kecy tam stále sú: "Tvrdíme tiež, že vymáhanie odškodnenia od leteckých spoločností ako Smartwings (Travel Service), Ryanair, Wizz Air, easyJet a ďalších je pre jednotlivcov nereálne."
Povedal by som, že Ryanair robí problémy oveľa menej často ako Wizzair, ale dá sa to napadnúť napr. pomocou apf, ak letenka smerovala do Rakúska alebo z Rakúska. Travel Service, to je iný príbeh.
Hej. Hej.
Som v rozpakoch, za aké meškanie sa poskytuje náhrada 250 EUR / 6 000 CZK za lety do 1 500 km.
Píše sa, že od viac ako 3 hodín, ale v nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 nič také nenachádzam. Tam sa píše o dvoch hodinách alebo viac pre lety do 1 500 km.
Čo je teda pravda?
Je to dosť zmätený text. Právo na starostlivosť, ako sa nazýva v smernici, sa nazýva kompenzácia; právo na náhradu (termín zo smernice) sa nazýva finančná náhrada. https://en.wikipedia.org/wiki/Ai...Regulation Tá je správne uvedená v prípade meškania letu o 3 hodiny alebo viac, hoci smernica sa o tom nezmieňuje, pretože ide o judikatúru, pozri .
Ahoj, mali sme letieť s Iberiou do New Yorku z Prahy s prestupom v Barcelone. Po pristátí v Barcelone nám bolo oznámené, že vzhľadom na predpoveď počasia v NYC bol let zrušený (aj let do Bostonu). Následne prišiel e-mail, že ďalší let je naplánovaný na 9:00 nasledujúceho dňa. O hodinu neskôr priletel až o 18:45, teda 24 hodín od nášho plánovaného odletu... V čase, keď sme mali priletieť do NYC, pristálo 19 lietadiel a 7 bolo zrušených. Každopádne, ak by sme na druhý deň nastúpili na let o 9:00, zlé podmienky už nepanovali a aj tak ho presunuli na 18:45. Máme nárok na kompenzáciu za to, že sme neodleteli o 9. hodine, keď bol pôvodný let preložený? Alebo je to stále počasie? Ďakujem za odpoveď

Museli ste letieť so spoločnosťami Vueling a Level, nie s Iberiou.
Takto nikto nemôže povedať, či spĺňate podmienky alebo nie. máte plochý výhľad. Môžete však leteckej spoločnosti napísať dva e-maily. Jeden bude takmer určite negatívny a druhý uvidíte. V druhom uveďte, že podniknete právne kroky bla bla bla.
Ak aj na druhý e-mail zareagujú zle, pravdepodobne naozaj nebude existovať nárok, ale môžete ho postúpiť vybranej agentúre. Nie je to spoplatnené.
Hej. Hej,
mám otázku. V nedeľu 29.9.2024 sme mali letieť s airBaltic z VNO do PRG cez RIX. 3 hodiny pred odletom mi prišla sms, že zrušili prvý segment a čoskoro nám pošlú náhradný let. Pozostávala z toho, že odlet mal byť v ten istý deň o 15:00 z VNO cez RIX, AMS a do Prahy. Na letisku nám zmenili let na let o 15:00 so spoločnosťou SAS cez ARN a CPH do Prahy, ktorý sme využili len čiastočne. Zmeškali sme let z CPH do PRG kvôli oneskorenému odletu z ARN do CPH. Nakoniec sme museli letieť cez WAW do Prahy na druhý deň. Moja otázka znie, či máme nárok na kompenzáciu za zrušený let 3 hodiny pred odletom s airBaltic aj za zmeškaný let v CPH kvôli leteckej spoločnosti? (nebolo žiadne zlé počasie, štrajk vtákov, štrajk alebo vojna a politické nepokoje) Ďakujem Filip

Nie :) stále si uplatňujete len 1 cestu.
Ďakujem za odpoveď. Požiadal som o kompenzáciu airBaltic aj SAS a obe spoločnosti kompenzáciu prijali a následne mi sumu poslali na účet.
Ahoj, má niekto skúsenosti s riešením sťažnosti na nekompenzáciu prostredníctvom nemeckého úradu pre civilné letectvo (zmeškaný nadväzujúci let kvôli meškaniu prvého úseku), ako dlho im to trvá atď.?